1992

  2009-11-22 / 19:00:17 / Allmänt /
Det började vid 03.30 natten till måndagen den 27 april.
jag var uppe för att kissa,jag gick på toa och gick och la mig igen. När jag lagt mig så blev det blött i trosa,jag väckte min pojkvän för att jag blev orolig för vad som hade hänt. Han fick ringa sjukhuset för att fråga vad vi skulle göra. Jag,en liten nittonårig flicka som väntade sitt första barn. Han,också nitton och väntade sitt första barn. Sjuksköterskan sa att vi skulle vara inne på förlossningen vid halv 7 tiden, ont om pengar som vi hade så åkte vi kommunalt en bit sen hitta vi en taxi som kunde köra oss för dom pengarna vi hade.

FÖRLOSSNING- När vi kom in på förlossning så tillhörde jag igentligen ett annat sjukhus för jag stod fortfarande skriven hos min mamma o pappa. Men vi fick stannna som tur var:)
Sen var det dags för undersökning o lavemang,jag visste inte vad som skulle hända. Undersökningen var fruktansvärd,det gjorde jätteont det hon gjorde med livmodertappen,tror jag:(
Lavemangen var ok,jag rensa tarmen.

Vi var inne hela dagen och hela kvällen. Förlossningen stoppades upp pga att jag tog ryggmärgsbedövning som det kallades för då. Det gjorde fruktansvärt ont. Men det var det värt för efter det så hade jag inte ont längre. Tyvärr fick vi vara med om 3 skiftsbyten på personal,vilket var lite jobbigt,men när natt personalen gick på så började krystningen. Jag och pojkvännen slog vad om att knodden skulle föddas innan 24.00. Efter nästan 15 timmar så föddes denna underbara pojke. Jag hade känt på mig hela tiden att det skulle bli en pojke.När huvudet var ute så säger en av barnmorskan att-Hoppsan här har vi ett LKG barn,jag fatta ingenting. Barnmorskerna la knodden på min magen,jag lyften hans ben för att se om det var en snopp och det var det,jippi. I samma ögonblick så börja jag må jätteilla så dom får ta bort honom från min magen så jag kan kräkas,i samma veva så tar dom honom och går där ifrån för att träffa en läkare,jag fattar ingenting,hans pappa följer med.
När dom gått iväg så förklara den andra barnmorskan att knodden föddes med en missbildning,munnen har inte vuxit igen,kallas för läpp-käk och gomspalt.
Tillslut så kommer dom tillbaka med min lilla knodd,han såg väldigt annorlunda i ansiktet pga spalten men charmigare bebis fick man leta efter. 

Efter förlossning och allt fick vi fika innan vi kördes upp till BB. Jag kände att som mamma måste jag komma över tröskeln att han föddes med spalt,han fick så mycket pussar:) Han pappa däremot hade väldigt svårt att acceptera spalten.

Vi fick träffa LKG läkare som förklararde hur knodden ska kunna äta och om operationer.
Hade aldrig i min vildaste fantasin trott att det kan bli missbildningar som syns,bara hjärnmissbildningar.

Som tur är går LKG att operera,han gjorde första operation vid 6 månaders ålder,idag tror jag att man gör det tidigare. Han hade dubbelsidig LKG. Han blev SÅ fin,nog för att han var det innan men efter operationen blev han en helt annan unge:)

Han har sammalagt gjort 4 stycken stora operationer,sista operationen var när han var 12,tror jag men det väntas en till stor operation med han käke, jag tror det blir om 1-2 år.

Som liten har han varit så glatt och socialt barn men med mycket utbrott i slutet på dagis tiden in i början på skoltiden pga olika anledningar som är väldigt jobbigt att gå in på. I det läget fanns inte hans pappa kvar i vårat liv,vi separerade när knodden var liten. Vi bråkade enormt mycket,skit jobbigt:(. Nog för idag,det är jobbigt att riva i gammla sår.<3<3<3 



Din kommentar/åsikt/fråga:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Kontakt:

Din hemsida:

Kommentar:

WEBBDESIGN AV: Nicole Lagerkvist